BME Formula Student Team interview


Amikor eldöntöttem, hogy megírom ezt a blogot az FS-ről, mindenképp szerettem volna egy interview-t készíteni egy csapattal is, hogy nyújthassak egy kis betekintést az FS világába az ő szemszögükből is. A BME Formula Racing Team nagyon segítőkész volt, és az elfoglaltságuk ellenére szakítottak egy kis időt erre is. A csapatról és a versenyről Marton Péterrel beszélgettem.
  
A CSAPAT:
A BME Formula Racing Team Magyarország legnagyobb és legrégebbi Formula Student-es csapata. 2007- ben alakult meg pár lelkes diáknak köszönhetően, akik a külföldi példát látva szintén építeni akartak egy, az ő szavukkal élve, csodát. Ekkor a csapat mégcsak 8-10 fős volt.
Alapítók közt volt Bári Gergő és Dudás Alexander is. Egy későbbi csapattag pedig Kling Sándor volt, aki később kijutott a Forma-1-be is a Red Bull-lal.

Az első autójuk, Justin, egy kék, benzines versenygép volt. A neve a just in time szavakból jött, mivel épp időben készült el.
A csapat 5 benzines autót épített, majd 2011-ben elkészítették az első elektromos autójukat, és egyben az utolsó benzineset is. 2012-től csak elektromos autókat terveztek, az idei már a nyolcadik.

Jelenleg a csapat 80-84 fős. Nem csak a BME-ről, hanem más egyetemekről is vannak diákok, mint például az ELTE, Nemzeti Közszolgálati és az Óbudai Egyetem.  A csapattagok közt vannak gépészhallgatók, villanykarosok, de közgazdász szakosok is.

2018:
A 2018-as év nagy kihívás volt a számukra, mivel ősztől sok új csapattag volt- több volt az új, mint a régi- és meg kellett küzdeniük a vezetői tapasztalat hiányával is.
Ezeket leküzdve idén az elektromos autó mellett készítettek egy driverless, azaz pilóta nélkül működő versenyautót is. Ez egy nagy dolog volt, hisz ez Magyarországon az első driverless versenyautó. Saját elmondásuk szerint is nagy feladat volt, hisz ahogyan 2010-ben az elektromos autók, most a driverless-ek is még nagyon újnak számítanak, egy modern technológia, amely a jövőben még sokat fog fejlődni. Ennek az autónak a megépítéséhez már szüksége volt a csapatnak olyan emberekre, akik az informatika és a kódok világában is otthon vannak, így 2017 júniusában csatlakoztak az infósok, szeptembertől pedig már egy különálló csoportként dolgoztak a csapaton belül. Sok nehézség és tapogatózás után sikerült megalkotni ezt az autót. Ehhez nagy segítséget nyújtott például a Bosch, de más hazai cég is.

Az idei elektromos autó (E14)
  

A driverless autó

Az autók karbon váza idén egy új technológiával  készült, amelynek köszönhetően stabilabb és könnyebb is lett, a tavalyi 28 kg helyett 22,6 kg. Az elektromos autón idén szárnyak is vannak, amelyek utoljára 2014-ben voltak a csapat autóján. Ez egy fontos rész, bár nem feltétlenül lesz tőle jobb egy autó, hisz a kevesebb néha több. Tavaly a költségcsökkentés miatt kihagyták őket, inkább arra koncentráltak, amiben jobban otthon voltak, és sikerült így is megelőzniük olyan csapatokat, akiknek volt szárnyuk.

2016-ban a világranglistán a csapat a 10., 2017-ben a 14. volt, amely egy nagyon szép teljesítmény. (kb. 200 csapat van regisztrálva) Az idei céljuk, hogy még inkább felzárkózzanak az élmezőnyhöz.

Mint elmondták, a csapat menedzsmentje idén erősödött, ugyanazt a munkát ez előtt kevesebben végezték. Idén már több emberük van, így jobban oda tud mindenki figyelni a saját feladatára. A grafikáért, megjelenésért és a social media kezeléséért felelős emberek kevésbé leterheltek. Ezek a csapattagok ugyan olyan fontosak, mint a többi és -mit elmondták- a csapaton belül ezért kölcsönös a tisztelet a mérnökök és a menedzsment tagok között.

A szponzorok is nagyon fontosak, hisz mint Péter elmondta, több ezer ember munkája áll mellettük. Nélkülük a csapat nem tudna részt venni az ilyen versenyeken, mint az FS East, és a tudásuk sem lenne ekkora. A verseny helyszínén is vannak, akik odajönnek megkérdezni,  nem e kell valamilyen segítség, hozzanak e ételt a csapattagoknak stb.

Amikor Pétert arról kérdeztem, hogy szerinte mit lenne fontos elmondani az embereknek, ezt a választ kaptam: Az emberek gyakran abba a tévedésbe esnek, hogy azt gondolják, ezek az autók egyszerűek, de ez nem így van. A csapat sokszor a nulláról építi fel őket a szezon elejétől, és ezt sok hónap tervezés előzi meg. A gyártásban különböző cégek segítenek. Az alkatrészek ára igen magas, gyakran leállítanak valamilyen sorozatgyártást, hogy ezek a limitált szériás darabok elkészüljenek. A kész autó árát nehéz megsaccolni, de egy jó sportkocsi árával felér, és ebbe a munkaórákat nem számítják bele. Sok ember odaadó munkája és segítsége kell ahhoz, hogy ezek a versenyautók ilyen formában létezhessenek.

A VERSENY:
Az idei Fs Eastre a csapat kedden érkezett meg. A scrutineeringen felmerültek problémák, főleg az akkumulátorral kapcsolatban. Végül egyik autóval sem sikerült az összes tesztet teljesíteni, bár az elektromos autónál ezekről épp, hogy lecsúsztak. Emiatt volt egy kis csalódottság a csapatban, hisz sokat dolgoztak azzal, hogy elkészüljön, de az élet megy tovább.


Amikor az FS EAST-ről kérdeztem Pétert, a válasz az volt, hogy ez egy pozitív csalódás a számára. Először kétségei voltak, hogy a tavalyi remek helyszín után vajon az idei milyen lesz, de azt látta, hogy minden jól működött és a verseny gyakorlatilag hiba nélkül zajlott. A segítőkről és az ott dolgozókról is jó véleménnyel volt. Külön kiemelte, hogy sok érdeklődő volt és a csapatot meglátogatták a Zala Zone és a Pannon Fejlesztési Alapítvány részéről is.

Még néhány kép a csapatról az FS-en:




JÖVÖBELI TERVEK:
A csapat a driverless autójával kijutott a Formula Student Germany-re, amely a legnagyobb FS-es rendezvénynek számít, felkészült zsűrivel, nagyon mérnökies hozzáállással, ahol a számokra és eredményekre kíváncsiak. Ez augusztus 8-án lesz esedékes. Ezután a következő állomás a spanyol verseny lesz augusztus végén. Ezen kívül sok tesztelés vár még a csapatra idén, főleg a driverless autóval


















Megjegyzések